senyumlah...

senyumlah...

Tuesday, November 16, 2010

“…HAri RaYa KorBaN…”




Bismillahirrahmanirrahim…
Alunan Takbir serta tahmid yang berkumandang di stesen radio IKIM menambahkan lagi rasa kerinduan terhadap keluarga dan kampung halaman. Mana tidaknya kali ni aku beraya di perantauan iaitu di negeri Sembilan jauh beratus batu dari keluarga. Ini kerana perjuanganku dalam peperiksaan belum selesai lagi…I have two choice is going back to home or study at here..Memandangkan persiapan ku dalam final pun belum bermula, jadi aku memilih untuk tinggal di sini( USIM ) kononnya untuk fokus kepada study week yang berbaki beberapa hari ja lagi.Chaiyok study!!study!!!...heee..

Bersempena juga dengan “ Hari raya korban “ lantas aku memilih untuk berkorban masa dan tenaga demi untuk mencapai kejayaan dalam peperiksaan dan dalam kehidupan dunia mahupun akhirat. Walaupun bukanlah haiwan yang disembelih atau dikorbankan memadailah dengan pengorbanan masa mahupun tenaga bersesuaianlah dengan title Seorang “ pelajar ”. Sedutan dari Solusi Volume 25 : “ Realiti dalam hidup, kita mesti banyak berkorban. Jika tiada harta, kita bolehkan korbankan tenaga, masa dan mungkin perasaan sekalipun pahit.”

Keesokan hari sebahagian umat islam akan mengadakan korban tentulah sekali meriah dek kerja-kerja untuk menguruskan binatang korban tersebut. Bertambah seri lagilah dengan gelagat kenakalan kanak-kanak yang turut sama menyaksikannya..Teringat pula dek kemeriahan hari raya di kampung. Kemeriahan di kampung amat berbeda sekali dibandingkan di Bandar, suasana hari raya di kampung teramatlah meriah dek ziarah menziarahi oleh sanak saudara dan jiran tetangga. Budaya kunjung mengunjung masih lagi berterusan..Keriangan anak saudaraku terasa terngiang-ngiang di benakku oleh gelagat lokek serta tawa ria mereka..Rindu sangatla bila mana mengenangkan saat2 manis tersebut..Duit rayalah menjadi teriakan mereka…Adoii…boleh tahan juga demand anak buah..huhu…

Walaupun aku diperantauan namun masih ada lagi kawan2 seperjuanagan yang tidak dapat beraya bersama keluarga..so tidaklah berapa sunyi…Pada masa yang sama aku juga ada saudara mara yang tinggal di sekitar sini dan InsyaAllah aku akan berkunjung ke rumah mereka..Tidak lupa juga menziarahi lecturer yang berdekatan sini. Ayuh!!!..Hidupkan budaya kunjung mengunjung seperti mana disyariatkan Islam. Raya ni juga tak dapatla aku berkunjung ke rumah kawan2, guru dan sanak saudara di kampung seperti mana tahun lepas..Tapi tak mengapa selagi masih bernafas dan selagi mana merasai nikmat Allah kita masih berkesempatan untuk melaksanakannya. Hakikatnya kita lah mengurusnya..

Akhir kalamku sama-samalah kita mengambil iktibar daripada pengorbanan Nabi Ibrahim a.s ke atas anaknya Nabi Ismail a.s demi ketaatan kepada Allah. Salam eiduladha kepada umat islam di seluruh pelosok dunia, semoga pengorbanan kita di terima Allah dengan keikhlasan yang ditunjukkan. Salam perantauan dan selamat mengulangkaji kepada sahabat2 minni..Kali pertama merasai beraya diperantauan..huhu..

Wednesday, November 10, 2010

..." PERMAI ' 10 DaLaM INgaTaN..."

Alhamdulillah selesai sudah program PERMAI ‘ 10 yang berlangsung selama 3 hari 2 malam di ulu Chembong , Rembau Negeri Sembilan. Sebelum itu, tahniah kepada semua sahabat ISMP kerana berjaya menjayakan program ini. Walaupun pada asalnya pelbagai cabaran dan dugaan yang dihadapi, Alhamdulillah kita dapat juga menjayakannya. Inilah dikatakan ujian dari Allah kepada hamba-hambaNya. Disitulah juga perlunya kita bermujahadah melawan atau mengawal nafsu.

PERMAI’10 merupakan program yang berorientasikan pendidikan untuk mendedahkan kepentingan tarbiah kepada anak-anak muda serta masyarakat tersebut tentang kepentingan mempelajari ilmu. Pelbagai aktiviti yang telah kami laksanakan seperti mini library di mana buku-buku terpakai diletakkan di situ.


Hari pertama kami diagihkan keluarga angkat masing-masing. Disinilah bermulanya titik pertemuan kemesraan anak angkat dan keluarga angkat. Gembira sekali melihatkan gelagat mereka menerima kami sebagai anak angkat. Selama kami berada di sana, keluarga angkat akan datang dan makan bersama-sama seperti sebuah keluarga yang bahagia. Sayangnya majoriti penduduk di situ ramai yang beragama animisme. Disinilah peranan kami sebagai dai’e tetapi mesti ingat kita tidak boleh memaksa mereka untuk menganut Islam.

Walau bagaimanapun perlulah berdakwah secara hikmah dengan menarik minat mereka secara perlahan-lahan terhadap Islam. Pada malamnya pula kami adakan sedikit hiburan untuk penduduk kampung tersebut bagi menarik minat mereka bertandang ke program. Terpancar keletihan diwajah semua rakan namun itu bukan alasan. Aku bermonolog dalam hatiku, “ mana ada program yang tidak memerlukan kesungguhan mahupun pengobanan “ .

Keesokan harinya pula, aktiviti pertama kami ialah masuk ke hutan bersama dengan penduduk kampung untuk pemasangan paip air tetapi dah 70 peratus mereka siapkan. Di dalam hutan pelbagai tumbuhan yang boleh digunakan untuk rawatan penyakit kata seorang ketua kampung. Beliau banyak memperkenalkan kami pada tumbuhan tersebut.

Selain itu, masyarakat orang asli amat kreatif dengan membuat kraftangan hasil daripada tumbuhan hutan. Kedengaran air terjun yang asyik menghempap batu bertambah lagi keseronokkan kami di dalam hutan tersebut walaupun penat menuruni bukit dan cerun. Fuh..subhanAllah nikmatnya...dek kehijauan flora fauna. Sebahagian daripada kami yang tidak memasuki hutan kerana ada aktiviti lain yang sama berlangsung di balairaya. Petangnya pula acara sukaneka yang mana meriah sekali dek gelak ketawa penduduk kampung. Kanak2lah yang paling suka akan sukan sehingga memaksa kami menambah acara sukan untuk mereka. Heee…kesian adik2 penuh muka dengan tepung. Huhu..

Pada malamnya pula aktiviti tayangan video dan juga kuiz di samping kami didedahkan dengan tarian tradisional masyarakat tersebut. Sempat jugala aku dan kawan2 menari tarian konkOng.heeee…

Hari esok merupakan hari yang amat penting dan sangat merisaukan, apa tidaknya Timbalan Menteri turun, YB, NC, KP JHEOA dan TNCA. Malam tu juga la sibuk untuk menyusun kerusi,meja, pentas, hiasan dan sebagainya. Semua AJK tido lewatla malam tu.Ada yang dah lentok dekat kerusi cuma bernasib baik tak jatuh ja. Alaa, biasala mana2 program pun macam tu. Inilah merupakan tarbiah dalam berdakwah, itu pun baru sikit…Keluhan akan membuatkan kita gagal dalam melaksanakan dakwah. Alhamdulillah hari yang dinantikan tiba juga dengan sambutan yang meriah dari orang kampung dan atas kerjasama semuanya program berjalan dengan lancar.


Habis sahaja acara perasmian, tibalah saat perpisahan antara kami semua. “Benarlah setiap pertemuan pasti ada perpisahan..” Amat perit untuk seseorang itu berpisah tapi perpisahan ini hanyalah sementara kerana kita masih lagi hidup di dunia. Cuma masa dan jarak yang memisahkan kita..Masih ada peluang untuk bertemu. Majlis perpisahan diakhiri dengan tangisan manja oleh pelajar dan keluarga angkat. Masing-masing terasa keberatan untuk melepaskan genggaman tangan disamping pelukan yang erat. Inilah mahabbah fillah. Ada yang memberi kiriman hadiah beserta nombor telefon..


Terharunya sehinggakan kami naik bas mereka turut membantu di samping melambai dengan lambaian kesedihan tanda perpisahan yang sementara..Sehingga hari ini telefon aku berdering dengan sms yang bertalu-talu bertanyakan khabar berita dari keluarga angkat dan orang kampung. Ada yang hendak datang menziarah di samping belanja makan. Fuh…sampai ke tahap itu rupanya. Carring betul..

Akhir bicara, syukran kepada rakan2 terutama pensyarah kami yang banyak memberi tunjuk ajar dan maaf salah silap daku pinta terhadap kawan2 yang terasa dengan kelakuan yang kurang senang dariku..Ukhuwah Fillah..
Keluarga angkat ku :ibu – Munaa bt Gento
Bapa – Ibrahim bin joho

Adik 1- siran
Adik 2- haris

Mahasiswa cuba dekati Orang Asli

Bantu kerajaan menyedarkan golongan berkenaan mengenai kepentingan pendidikan

REMBAU - Kementerian Luar Bandar dan Wilayah (KKLW) menggalakkan mahasiswa di negara ini turun padang bagi membantu kerajaan menyedarkan masyarakat Orang Asli mengenai kepentingan pendidikan.

Timbalan Menterinya, Datuk Hasan Malek berkata, melalui pendekatan sosial seperti menganjurkan program berbentuk kemasyarakatan, mahasiswa dapat menerangkan kepada masyarakat Orang Asli mengenai pendidikan secara lembut dan berkesan.

Menurutnya, pendekatan formal yang digunakan sebelum ini iaitu ceramah kesedaran yang diadakan di seluruh negara tidak begitu berkesan kerana mereka akan melupakan inti pati ceramah sebaik berakhirnya majlis.

“Namun, pendekatan yang digunakan mahasiswa melalui aktiviti kemasyarakatan mampu membantu menyedarkan Orang Asli betapa pentingnya pendidikan.

“Aktiviti ini dijalankan dengan lebih santai tetapi padat informasi pendidikan,” katanya ketika merasmikan Program Eksplorasi Murabbi, anjuran Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) bersama masyarakat pribumi di Kampung Ulu Chembong, di sini.

Hadir sama, Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA), Datuk Mohd Sani Mistam; Naib Canselor USIM, Profesor Datuk Dr Muhamad Muda dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Chembong, Zaifulbahri Idris.

Hasan berkata, masyarakat Orang Asli diberi tunjuk ajar mengenai kemajuan diri, menguasai ilmu dan memiliki sahsiah terpuji, selain diberi pendedahan dari segi pergaulan bersama orang luar.

“Mereka tidak dipaksa untuk mendengar tetapi diberi pendedahan mengenai kehidupan mahasiswa dan kebaikannya mempunyai pendidikan tinggi.

“Mahasiswa pula mampu menghurai dan memanfaatkan ilmu yang ada untuk kebaikan masyarakat Orang Asli,” katanya.

Menurutnya, pada tahun ini, seramai lima pelajar Orang Asli dihantar ke luar negara melanjutkan pelajaran di bawah tajaan Majlis Amanah Rakyat (Mara).

“Sementara itu, seramai 210 pelajar diterima masuk ke Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dan 121 pelajar masih menunggu rayuan untuk kemasukan bagi Disember ini.

“Kerajaan sentiasa berusaha memastikan pendidi�kan Orang Asli setaraf dengan kaum lain di negara ini supaya mereka tidak terus dianggap ketinggalan dan tidak berpendidikan,” katanya.

Hasan berkata, dengan usaha berterusan dilakukan kementerian melalui JHEOA, ramai masyarakat Orang Asli sudah berjaya dan menjadi golongan profesional.

“Bagaimanapun, jumlah yang berjaya ini perlu ditingkatkan lagi dan kerjasama semua pihak amat diharapkan,” katanya.

sumber : Sinar Harian
Khamis ( 11/11/2010 )

Monday, September 27, 2010

Program Eksplorasi Murabbi Bersama Masyarakat Pribumi 2010

...PERMAI’10...

Anjuran
Pelajar Semester 6 Program Pendidikan,
Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Pendidikan Islam),
Fakulti Pengajian Bahasa Utama (FPBU)

Kerjasama

Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA),
Penggerak Masyarakat Orang Asli, Pusat Dakwah Negeri Sembilan,


Tarikh : 5, 6 & 7 November 2010
Tempat : Ulu Chembong, Rembau Negeri Sembilan

Pelajar : 65 orang
Pensyarah : 5 orang


Good luck untuk semua AJK PERMAI10', Semoga kita semua beroleh kejayaan disamping dapat membantu masyarakat orang Asli serta dapat menyampaikan dakwah kepada masyarakat tersebut.Doakan kejayaan kita, semoga Allah memberkati kita semua.Amin Ya Rabb..

Saturday, September 4, 2010

Wednesday, August 25, 2010

Wednesday, July 21, 2010

Saturday, July 10, 2010

Program Motivasi Form 2 SMKBaling






Cuti semester yang lepas kami selaku bekas pelajar- pelajar smkb telah mengadakan satu program yang berbentuk motivasi bersama adik-adik tingkatan 2 sekolah SMKBaling.Program ini tercetus hasil daripada idea-idea guru kaunseling dan pendidikan islam SMKB serta turut dibantu oleh beberapa guru ROS dari pelbagai Universiti.Program tersebut diadakan pada 3 julai 2010 yang lalu disertai dengan beberapa fasilitator terdiri daripada USIM, UPSI, UPM, UnisZA, UTM, UM dan UUM. Kesemua fasilitator tersebut adalah merupakan bekas pelajar di sekolah berkenaan.Tujuan program ini ialah untuk memberi suntikan semangat kepada adik-adik tentang prospek kejayaan mereka apabila mengambil peperiksaan awam nanti seterusnya mengikut jejak langkah kami ke menara gading.Sebagai salah seorang FC, saya ingin merakamkan ribuan terima kasih kepada rakan-rakan yang turut membantu bagi menjayakan program tersebut terutama sekali guru kaunseling SMKB yang banyak menolong dalam menjayakan program ini.I.Allah sekiranya ada kelapangan masa bolehla bersama lagi untuk program yang akan datang..

Sunday, May 23, 2010

Huru-hara kiamat

SURAH al-Takwir ini termasuk dalam kategori surah Makkiah. Ia berjumlah 29 ayat dan diturunkan selepas surah al-Masad. Hubungan surah ini dengan surah Abasa yang terdahulu ialah kedua-duanya menceritakan peristiwa hari kiamat dan bala bencananya.

Imam Ahmad, al-Tirmizi dan al-Hakim meriwayatkan hadis daripada sahabat Umar r.a yang mengatakan bahawa: Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Sesiapa yang ingin melihat hari kiamat yang seolah-olah dia melihat dengan mata kepalanya, maka bacalah: Idhashshamsu kuwwirat, idhassama'un fatarat dan idhassama'un shaqqat".

Firman Allah SWT: Apabila matahari dilingkari cahayanya (dan hilang lenyap).

Al-Maraghi berkata: Tanda-tanda datangnya hari Kiamat ialah ketika matahari digulung, cahayanya pudar dan hilang ketika dunia mengalami kehancuran sehingga tidak ada satu pun benda di alam lain yang boleh menggantikan benda-benda itu.

Firman Allah SWT: Dan apabila bintang-bintang gugur berselerak.

Syed Qutb berkata: Gugurnya bintang dimaksudkan ia kelak akan terjatuh bertaburan dari sistem yang mengikatnya dan akan padam cahayanya. Allah SWT sahaja yang tahu bintang manakah yang akan jatuh bertaburan.

Adakah kumpulan bintang-bintang yang dekat dengan kita atau galaksi yang terdiri dari ratusan juta bintang atau seluruh bintang yang tidak diketahui bilangannya melainkan Allah SWT.

Namun, yang pastinya ada bintang-bintang yang akan gugur bertaburan pada hari kiamat sebagaimana yang telah dijelaskan oleh berita yang benar ini. Tiada siapa yang mengetahuinya melainkan Allah SWT sahaja.

Firman Allah SWT: Dan apabila gunung-ganang diterbangkan ke angkasa (setelah dihancurkan menjadi debu)

Al-Maraghi berkata: Sehingga ikatannya terlepas dan terhempas di padang sahara dan terbang dibawa awan di atas kepala.

Firman Allah SWT: Dan apabila unta-unta yang bunting terbiar.

Menurut al-Qurtubi bahawa tidak terurusnya unta bunting pada saat itu hanyalah sebagai perlambangan sahaja. Ini disebabkan pada hari kiamat sudah tidak ditemui unta bunting.

Tuhan menggambarkan huru-hara hari Kiamat bagaikan satu keadaan di mana seseorang berangan-angan mempunyai unta bunting 10 bulan yang nescaya unta itu akan dibiarkan sahaja kerana amat sibuk menjaga urusan dirinya sendiri yang lebih kritikal itu.

Firman Allah SWT: Dan apabila binatang-binatang liar dihimpunkan.

Ibn kathir berkata: Dan umat manusia telah mengabaikan unta-unta pilihannya yang sedang bunting serta mengabaikan urusan kebajikannya sedangkan sebelum ini binatang itulah yang disayangi.

Ini kerana mereka disibukkan dengan hal yang lebih utama tanpa memikirkan kewujudan hari kiamat dan peristiwa lain yang akan berlaku.

Firman Allah SWT: Dan apabila lautan meluap-luap bercampur-baur.

Al-Maraghi berkata: Ia juga bermaksud laut meluap. Perkara ini disebabkan airnya bergelombang bagaikan lautan api kerana di dalam perut bumi terdapat magma yang dapat menggegarkan permukaan bumi.

Pada ketika itu air mendidih dan terus berwap sehingga yang tinggal hanya bara api sahaja. Kajian saintifik telah menetapkan bahawa di perut bumi terdapat gunung-gunung berapi yang selalu bergejolak dan menimbulkan gempa bumi yang hebat boleh menghancurkan dataran bumi dan gunung-ganang di beberapa daerah.

Contohnya gempa bumi yang telah terjadi di Nessina, Itali pada tahun 1909 dan kemudian di Jepun. Dalam beberapa hadis disebutkan: "Bahawa laut itu adalah penutup neraka jahanam".

Firman Allah SWT: Dan apabila tiap-tiap diri disatukan dengan pasangannya.

Iaitu ketika jiwa itu kembali kepada jasadnya ketika memasuki awal kehidupan akhirat. Pendapat ini daripada Ikrimah, al-Dahhak dan al-Sya'bi.

Firman Allah SWT: Dan apabila anak perempuan yang ditanam hidup-hidup: ditanya, dengan dosa apakah ia dibunuh?

Syed Qutb berkata: Kerendahan jiwa manusia di zaman jahiliah mengakibatkan tersebarnya adat menanam anak perempuan hidup-hidup kerana takut malu dan miskin. Adat ini telah diceritakan oleh al-Quran sebagai merakamkan keburukan zaman jahiliah. Ketika inilah Islam datang menyelamatkan umat arab dari jurangnya yang dalam dan mengangkat darjat manusia seluruhnya.

Firman Allah SWT: Dan apabila surat-surat amal dibentangkan.

Ibn Kathir berkata: Oleh yang demikian, hendaklah seseorang memperhatikan dengan apa dia mengisi lembaran catatannya.

Mujahid berkata: Iaitu ditarik. Sedangkan al-Suddi berkata: Iaitu dibuka dan al-Dahhak mengemukakan: Mengelupas dan kemudian menghilang.

Firman Allah SWT: Dan apabila langit ditanggalkan dari tempatnya.

Al-Maraghi berkata: Ketika langit sudah terbuka secara keseluruhan sehingga tidak ada lagi apa yang dikatakan atas dan bawah.

Firman Allah SWT: Dan apabila neraka dinyalakan menjulang.

Al-Qatadah berkata: Neraka itu dinyalakan oleh murka Allah SWT dan pelbagai kesalahan anak cucu Adam a.s.

Firman Allah SWT: Dan apabila syurga didekatkan.

Al-Dahhak, Abu Malik, al-Qatadah dan al-Rabi' bin Khaitsam berkata: Iaitu mendekati para penghuninya.

Firman Allah SWT: (setelah semuanya itu berlaku), tiap-tiap orang akan mengetahui tentang amal yang telah dibawanya.

Al-Maraghi berkata: Pada saat seluruh kejadian yang telah diterangkan di atas berlaku, barulah setiap orang mengetahui amalannya yang diterima dan yang ditolak.

Kebanyakan manusia yang sewaktu hidupnya di dunia ini tertipu oleh pujuk rayu syaitan, pada hari kiamat kelak akan mendapati amalan-amalan mereka itu ditolak dan tidak dihargai Allah SWT. Bahkan amalan itu dijauhkan daripada Allah SWT serta dia mendapat kemurkaan-Nya.

Orang yang melakukan amalannya dengan riak untuk dilihat oleh orang ramai, maka amalannya itu hanya dianggap usaha yang sia-sia sahaja dan tidak diterima oleh Allah SWT.

Oleh sebab itu, kita wajib memandang perbuatan kita dengan kacamata Islam dan menimbangnya dengan timbangan yang benar. Allah SWT hanya menerima amalan yang lahir daripada hati yang berisi keimanan, penuh cinta dan mengharapkan keredaan-Nya serta melakukan kewajipan-Nya dengan bersungguh-sungguh.

Semoga kita bertambah keimanan berkenaan dengan hari kiamat dan seterusnya menjadikan kita golongan yang mendapat keredaan daripada-Nya. Amin.

Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD ALBAKRI
Bekas Pensyarah USIM

Saturday, May 8, 2010

...SELAMAT HARI IBU....


...SELAMAT MENYAMBUT HARI IBU BUAT BONDAKU YANG TERSAYANG...Segala jasa dan pengorbananmu selama melahirkan kami, membesarkan kami, menyusukan kami serta mendidik kami akan kami tidak lupakan.Betapa besar pengorbananmu tidak terbalas mahu pun dengan wang ringgit atau emas permata.Keikhlasan yang terpancar di wajahmu membuatkan kami bertambah cinta dan sayang akanmu ibu.
Pintamu hanyalah menginginkan anak yang soleh iaitu selalu mendoakanmu, menjagamu apabila tua nanti serta menjaga kebajikan dan berjaya dunia dan akhirat..I.Allah kami akan turuti segala kemahuanmu ibu.
Happy Mothers Day buat semua ibu di seluruh negara..

Sunday, May 2, 2010

…..CEBISAN KENANGAN….




Selangkah awal ku menjejakkan kaki ke IPTA adala di UDM yang dahulunya terkenal dengan panggilan KUSZA..tapi bukan aku nak cerita pasal penubuhan Universiti, cuma nak berkongsi pengalaman suka dan dukaku sewaktu berada di sana.Dari Kedah hingga ke Terengganu, itulah kali pertama aku menjejak kaki ke Pantai Timur, nak pulak udm dekat ngan laut..Fuh.. terasa macam nak lepak ja kat pantai..Huhu..Secara ringkasnya, kat udm tu aku ambil jurusan Ijazah Sarjana Dakwah tapi sayangnya tak lama aku dekat sana sebab aku tukar kos kepada jurusan Pendidikan Islam.Sebelum itu aku ada beberapa orang sahabat yang sangat rapat, ke mana saja kami pergi mesti akan bersama walaupun ke kelas, jalan-jalan dan ke kafe..
Nama seperti Met, Fitri, Shai,Yan dan Fendi akan sentiasa terpahat diingatanku, kelas kami takkan ceria tanpa kelibat keempat-empat orang ini hatta pensyarah yang agak syadid sekalipun akan senyum juga dengan perwatakan kami..Aku belajar dekat sana x lama hanya sempat satu semester ja.. Shai dengan tittle Tahfiznya membuatkan kami bertambah seronok sebab selalu berkongsi ilmu tahfiz dan celoteh lucunya.Met pula akan sentiasa membuatkan kami tertawa besar di mana sahaja kami bersamanya selagi ada kelibatnya.Perwatakan yang peramah membuatkan semua kawan menyukainya walaupun tersembunyi juga sikap malunya.Ada saja cerita darinya..hehehe…Yan pula selalu mengusik si Met, di kelas atau di mana saja mereka berdua umpama anak dan bapa.Manakala sahabat sejatiku iaitu Fitri juga mempunyai perwatakan yang istimewa, walaupun nampak “slow” tapi dia antara yang terbaik dalam kalangan kami, selalu berkongsi masalah, open minded suka bercerita sal zaujah.hahaha.besala namapun lelaki kan.
Kala petang mesti kami akan bersama-sama bersukan atau pun paling tidak ambik angin kat kawasan-kawasan tepi pantai.Fendi pula selalu digelar “Gemuk”oleh kami tapi dia seorang yang penyayang.Jahatkan kami, sorry Fendi kalo masih marah.heeee..Aku pula macam besala perwatakan yang agak slow tapi agak aktif dalam aktiviti yang melibatkan riadah dan sebagainya.Sekadar suka-suka dan hilangkan tension kan.Ummu Salamah 222 bilikku yang senantiasa menjadi bilik tempat lepak sambil berbual-bual dan minum-minum.heee..Masa berbuka puasa situ jugakla port kami.Banyakla kenangan kat situ..Aktiviti luar kami ialah kami akan ke Kuala Terengganu bersama-sama, pakat-pakat mencari kepok lekor dan barang-barang seperti baju dan sebagainya.Kemudian kami akan singgah dekat gerai Air Buah gelas besar disamping Shai menjadi pemandu pelancong kami.Maklumlah orang Ganu kan, mestila cakna pasal kami.Aku sangat merindui saat-saat macam nie..Cakap pasal makan kami selalu pergi ke kedai mok nah, banyak lauk yang sedap kat situ tak lupa menu istimewa ku ikan bakarla.huhuu…Habis kelas disitulah destinasi kami..

Selama satu sem sebulan aku dekat Udm banyakla suka duka yang aku tak sempat nak coretkan kat sini.Bukan setakat empat orang itu saja rakan sekelasku tapi masih ada lagi yang lain seperti Khai, Ayie, Kak alia, Kak haiza, Kak mas, Aisyah,farhana dan ramai lagi.Kakak – kakak yang senang didekati dan sporting memudahkan kami bertanyakan tentang hal melibatkan pelajaran.Maklumlah first time kat IPT.Heee…Berbalik kepada pengajianku, Sebenarnya tak lama aku berada dalam kos Dakwah tersebut kerana bulan 9 ada pengambilan untuk pelajar-pelajar ISMP di beberapa buah universiti.Aku, Met, Yan, Shai dan beberapa kawan yang lain tidak melepaskan peluang untuk mencuba mohon.Tapi sebelum tu kami berempat dah sepakat untuk stay kat Udm sebagai pilihan pertama dan kedua Usim.Akhirnya kami berpisah tapi yang bestnya aku dapat kat USIM.Yang lain rezki dioarang kat udm juga.heeeee…Awalnya, aku dah tak jadi pergi sebab nak stay ngan kawan-kawan dalam kos dakwah.Memandangkan ramai yang dah tak ada, atas alasan keduaku untuk lari dari subjek Arab jadi aku berfikir semula.Aku mula pertimbangkan pasal minat..Atas nasihat kawan-kawan, pensyarah, guru, mak ayah dan seterusnya solat istikharah aku jadi lebih cenderung kepada minat tersebut.
Dalam masa yang sama, Met ada memperkenalkan aku dengan rakan sekolahnya yang sama kos denganku di Usim.Hal ini membuatkan aku senang untuk bertanyakan pasal keadaan kat sana, walaupun aku dah lewat sebulan tapi masih ada peluang.Banyak juga yang aku ketinggalan, nasib baikla ada yang sudi menghulurkan bantuan.Terima kasih atas segalanya.Bermulalah episod perjalananku di USIM. Agak berat juga nak tinggal kawan-kawan tapi mereka banyak bagi semangat kepadaku di samping biah kampus yang islamik membuatkan hatiku merasa berat untuk tinggalkan. Soal ukuwah kat sana pun memang baik. Sedihla juga.huhu..Tapi aku teringat akan kata-kata seorang ustaz, Sesungguhnya Allah maha mengetahui apa yang dia rencanakan.Jadi aku berpegang akan kata-kata tersebut sebagai nadi kekuatanku.Kepada kawan-kawanku selamat berpraktikal dan selamat menjadi graduan yang berjaya.Doakan aku dan kawan-kawan disini pula..sedikit coretan sebagai cebisan kenanganku…

Friday, April 16, 2010

SELAMAT MENGHADAPI FINAL EXAM..




SELAMAT MENGHADAPI PEPERIKSAAN AKHIR BAGI SEMESTER INI KEPADA SAHABAT2 DARI USIM KHUSUSNYA TARBIAH ISLAMIYYAH DAN SAHABAT2 DI SELURUH IPT...SEMOGA KITA SEMUA BERJAYA DALAM PEPERIKSAAN DI SAMPING MENDAPAT ILMU SEBANYAK YANG MUNGKIN..SALAH SILAP HARAP DIMAAFKAN..SALAM IMTIHAN DARIPADA ANA..GOOD LUCK!!

Monday, April 12, 2010

Khalifah Umar bin Abdul Aziz Yang Agung

Biodata Ringkas
Nama : Abu Jaafar Umar bin Abdul Aziz bin Marwan bin Hakam
Nama Ibu : Laila binti 'Asim bin Umar bin Al-Khatab
Tahun Lahir : 61H
Umur : 39 tahun
Tarikh Wafat : 101H
Jawatan : Khalifah Ke 6 Bani Umaiyyah
Tarikh Lantikan : Safar 99H @ 717M
Lama Berkhidmat : 2 tahun 5 bulan
Pendidikan
Beliau telah menghafaz al-Quran sejak masih kecil lagi. Merantau ke Madinah untuk menimba ilmu pengetahuan. Beliau telah berguru dengan beberapa tokoh terkemuka spt Imam Malik b. Anas, Urwah b. Zubair, Abdullah b. Jaafar, Yusuf b. Abdullah dan sebagainya. Kemudian beliau melanjutkan pelajaran dengan beberapa tokoh terkenal di Mesir.
Beliau telah dipanggil balik ke Damsyik oleh Khalifah Abdul Malik b. Marwan apabila bapanya meninggal dunia dan dikahwinkan dengan puteri Khalifah, Fatimah bte Abdul Malik (sepupunya)
Sifat-Sifat Peribadi
Beliau mempunyai keperibadian yang tinggi, disukai ramai dan warak yang diwarisi dari datuknya Saidina Umar b Al-Khatab. Baginda amat berhati-hati dengan harta terutamanya yang melibatkan harta rakyat. Sesungguhnya kisah Khalifah Umar bin Abdul Aziz yang menyediakan dua lilin di rumahnya, satu untuk kegunaan urusan negara dan satu lagi untuk kegunaan keluarga sendiri tentunya telah diketahui umum dan tidak perlu diulang-ulang.
Sebagai seorang yang zuhud, kehidupannya semasa menjadi Gabenor Madinah dan Khalifah adalah sama seperti kehdupannya semasa menjadi rakyat biasa. Harta yang ada termasuk barang perhiasan isterinya diserahkan kepada Baitulmal dan segala perbelanjaan negara berdasarkan konsep jimat-cermat dan berhati-hati atas alasan ia adalah harta rakyat. Ini terbukti apabila beliau dengan tegasnya menegur dan memecat pegawai yang boros dan segala bentuk jamuan negara tidak dibenarkan menggunakan harta kerajaan.
Pada suatu hari beliau berkhutbah yang mana antara isinya adalah seperti berikut :
"Setiap orang yang musafir mesti memperlengkapi bekalannya. Siapkanlah taqwa dalam perjalanan kamu dari dunia menuju akhirat. Pastikan dirimu sama ada mendapat pahala atau siksa, senang atau susah."
"Jangan biarkan masa berlalu sehingga hatimu menjadi keras dan musuh sempat mengoda. Sebaik-baiknya saudara menganggap bahawa hidup pada petang hari tidak akan sampai ke pagi hari dan hidup pada pagi hari tidak akan sampai ke petang hari. Memang tidak jarang terjadi kematian ditengah-tengahnya"
"Saudara-saudara dapat menyaksikan sendiri bahawa ramai orang yang tertipu dengan dunia, padahal orang yang layak bergembira tidak lain kecuali orang yang selamat daripada siksaan Allah SWT dan orang yang lepas dari tragedi hari qiamat."
"Sementara orang yang tidak mahu mengubati yang sudah luka, kemudian datang lagi penyakit lain, bagaimana mungkin mahu bergembira ? Saya berlindung kepada Allah SWT daripada perbuatan yang tidak aku pegangi dan amalkan sendiri. Seandainya begitu, alangkah rugi dan tercelanya aku. Dan jelaslah tempatku nanti pada hari yang jelas kelihatan siapa yang kaya dan siapa yang miskin".
"Di sana nanti akan diadakan timbangan amal serta manusia akan diserahi tanggungjawab yang berat. Seandainya tugas itu dipikul oleh binatang-binatang nescaya ia akan hancur, jika dipikul oleh gunung nescaya ia akan runtuh, kalau dipikul oleh bumi nescaya bumi akan retak. Saudara-saudara belum tahu bahawa tiada tempat di antara Syurga dan Neraka ? Kamu akan memasuki salah satu daripadanya."
"Ada seorang lelaki yang mengirim surat kepada rakannya yang isinya : "Sesungguhnya dunia ini adalah tempat bermimpi dan akhirat barulah terjaga" Jarak pemisah antara keduanya adalah mati. Jadi, kita sekarang sedang bermimpi yang panjang"
Terdapat banyak riwayat dan athar para sahabat yang menceritakan tentang keluruhan budinya. Di antaranya ialah :
1) At-Tirmizi meriwayatkan bahawa Umar Al-Khatab telah berkata : "Dari anakku (zuriatku) akan lahir seorang lelaki yang menyerupainya dari segi keberaniannya dan akan memenuhkan dunia dengan keadilan"
2) Dari Zaid bin Aslam bahawa Anas bin Malik telah berkata : "Aku tidak pernah menjadi makmum di belakang imam selepas wafatnya Rasulullah SAW yang mana solat imam tersebut menyamai solat Rasulullah SAW melainkan daripada Umar bin Abdul Aziz dan beliau pada masa itu adalah Gabenor Madinah"
3) Al-Walid bin Muslim menceritakan bahawa seorang lelaki dari Khurasan telah berkata : "Aku telah beberapa kali mendengar suara datang dalam mimpiku yang berbunyi : "Jika seorang yang berani dari Bani Marwan dilantik menjadi Khalifah, maka berilah baiah kepadanya kerana dia adalah pemimpin yang adil"." Lalu aku menanti-nanti sehinggalah Umar b. Abdul Aziz menjadi Khalifah, akupun mendapatkannya dan memberi baiah kepadanya".
4) Qais bin Jabir berkata : "Perbandingan Umar b Abdul Aziz di sisi Bani Ummaiyyah seperti orang yang beriman di kalangan keluarga Firaun"
5) Hassan al-Qishab telah berkata :"Aku melihat serigala diternak bersama dengan sekumpulan kambing di zaman Khalifah Umar Ibnu Aziz"
6) Umar b Asid telah berkata :"Demi Allah, Umar Ibnu Aziz tidak meninggal dunia sehingga datang seorang lelaki dengan harta yang bertimbun dan lelaki tersebut berkata kepada orang ramai :"Ambillah hartaku ini sebanyak mana yang kamu mahu". Tetapi tiada yang mahu menerimanya (kerana semua sudah kaya) dan sesungguhnya Umar telah menjadikan rakyatnya kaya-raya"
7) 'Atha' telah berkata : "Umar Abdul Aziz mengumpulkan para fuqaha' setiap malam. Mereka saling ingat memperingati di antara satu sama lain tentang mati dan hari qiamat, kemudian mereka sama-sama menangis kerana takut kepada azab Allah seolah-olah ada jenayah di antara mereka."
Umar Ibnu Aziz Sebagai Khalifah
Beliau dilantik menjadi Khalifah stelah kematian sepupunya, Khalifah Sulaiman atas wasiat khalifah tersebut. Setelah mengambil alih tampuk pemerintahan, beliau telah mengubah beberapa perkara yang lebih mirip kepada sistem fuedal. Di antara perubahan awal yang dilakukannya ialah :
1) menghapuskan cacian terhadap Saidina Ali b Abu Thalib dan keluarganya yang disebut dalam khutbah-khutbah Jumaat dan digantikan dengan beberapa potongan ayat suci al-Quran
2) merampas kembali harta-harta yang disalahgunakan oleh keluarga Khalifah dan mengembalikannya ke Baitulmal
3) memecat pegawai-pegawai yang tidak cekap, menyalahgunakan kuasa dan pegawai yang tidak layak yang dilantik atas pengaruh keluarga Khalifah
4) menghapuskan pegawai peribadi bagi Khalifah sebagaimana yang diamalkan oleh Khalifah terdahulu. Ini membolehkan beliau bebas bergaul dengan rakyat jelata tanpa sekatan tidak seperti khalifah dahulu yang mempunyai pengawal peribadi dan askar-askar yang mengawal istana yang menyebabkan rakyat sukar berjumpa.
Selain daripada itu, beliau amat mengambil berat tentang kebajikan rakyat miskin di mana beliau juga telah menaikkan gaji buruh sehingga ada yang menyamai gaji pegawai kerajaan.
Beliau juga amat menitik beratkan penghayatan agama di kalangan rakyatnya yang telah lalai dengan kemewahan dunia. Khalifah umar telah memerintahkan umatnya mendirikan solat secara berjammah dan masjid-masjid dijadikan tempat untuk mempelajari hukum Allah sebegaimana yang berlaku di zaman Rasulullah SAW dan para Khulafa' Ar-Rasyidin. Baginda turut mengarahkan Muhammad b Abu Bakar Al-Hazni di Mekah agar mengumpul dan menyusun hadith-hadith Raulullah SAW.
Dalam bidang ilmu pula, beliau telah mengarahkan cendiakawan Islam supaya menterjemahkan buku-buku kedoktoran dan pelbagai bidang ilmu dari bahasa Greek, Latin dan Siryani ke dalam bahasa Arab supaya senang dipelajari oleh umat Islam.
Dalam mengukuhkan lagi dakwah Islamiyah, beliau telah menghantar 10 orang pakar hukum Islam ke Afrika Utara serta menghantar beberapa orang pendakwah kepada raja-raja India, Turki dan Barbar di Afrika Utara untuk mengajak mereka kepada Islam. Di samping itu juga beliau telah menghapuskan bayaran Jizyah yang dikenakan ke atas orang yang bukan Islam dengan harapan ramai yang akan memeluk Islam.
Khalifah Umar b Abdul Aziz yang terkenal dengan keadilannya telah menjadikan keadilan sebagai keutamaan pemerintahannya. Beliau mahu semua rakyat dilayan sama adil tidak mengira keturunan dan pangkat supaya keadilan dapat berjalan dengan sempurna. Keadilan yang beliau perjuangan adalah menyamai keadilan di zaman datuknya, Khalifah Umar Al-Khatab ! yang sememangnya dinanti-nantikan oleh rakyat yang selalu ditindas oleh pembesar yang angkuh dan zalim sebelumnya.....
Beliau akhirnya menghembuskan nafasnya yang terakhir setelah memerintah selama 2 tahun 5 bulan
2 tahun 5 bulan satu tempoh yang terlalu pendek bagi sebuah pemerintahan....
Tetapi Khalifah Umar b Abdul Aziz telah membuktikan sebaliknya. Dalam tempoh tersebut, kerajaan Umaiyyah semakin kuat tiada pemberontakan dalaman, kurang berlaku penyelewengan, rakyat mendapat layanan yang sewajarnya dan menjadi kaya-raya hinggakan Baitulmal penuh dengan harta zakat kerana tiada lagi orang yang mahu menerima zakat........kebanyakannya sudah kaya ataupun sekurang-kurangnya boleh berdikari sendiri..
Semua ini adalah jasa Khalifah Umar b Abdul Aziz yang sangat masyhur, adil dan warak yang wajar menjadi contoh kepada pemerintahan zaman moden ini....hanya 852 hari dapat mengubah sistem pemerintahan ke arah pemerintahan yang diredahi Allah dan menjadi contoh sepanjang zaman..satu rekod yang sukar diikuti oleh orang lain melainkan orang yang benar-benar ikhlas.....!!!


Al Faqiir, Abdul Manaf
abdmanaf@singnet.com.sg
"Semakin Bertambah Ilmu Ku, Semakin Jahil Ku Rasa" Imam Asy Syafie

Sunday, April 4, 2010

KEJOHANAN FUTSAL BAWAH 12 TAHUN DI USIM








Pengarah : Mohamad Noor Azizai bin Mohamad Bakeri
T.Pengarah : Noor Azura bt Omar
S/U : Julizatul Mariam bt Abd Akiz
Bendahari : Nurul Atiqah Bt Norrulhisham

Tarikh : 21 Mac 2010

Tempat : Kompleks Sukan USIM

AJK : Seramai 32 orang

Anjuran : Pelajar-pelajar ISMP Tahun 3 semester 5 bersama Prokids Academy
Di bawah subjek Pendidikan Jasmani Kesihatan EAA 3023.

Pensyarah : Puan Maziahtushima bt Ishak

Alhamdulillah pertama sekali bersyukur ke hadrat ilahi kerana dengan izinnya dan pertolongannya dapat kami menganjurkan kejohanan futsal bawah 12 tahun yang julung-julung kalinya dianjur oleh pelajar – pelajar tahun 3 semester 5.Seramai 32 komuniti futsal dan dibantu Prokids Academy menjadikan penganjuran kami bertambah hebat walaupun ada sedikit masalah di hari kejadian dengan penarikan 3 team atas sebab-sebab yang tak dapat dielakkan.

Namun begitu, masalah tersebut tidaklah mencacatkan penganjuran tersebut kerana dapat diselesaikan dengan cara yang profesional..Biasala belajar daripada kesilapan kan... hee..Kejohanan ini juga membuktikan bahawa Ustaz Ustazah juga dapat menganjurkan sukan sekaligus dapat merubah persepsi masyarakat terhadap Guru Pendidikan Islam..
Terima kasih yang tak terhingga kepada komuniti-komuniti Futsal atas kerjasama yang di berikan sepanjang tempoh kejohanan tersebut.

Johan : Kelantan FC
N.Johan : Sek. Keb. Jenderam Hilir
Ketiga : Eliminator FC
Keempat : Prokids A

PROGRAM MUAFAKAT BESTARI GURU PELATIH MALAYSIA









Tema : Memperkasakan Pendidikan Guru ke Arah Melahirkan Modal Insan Kelas Pertama
Tempat : UUM
Tarikh : 5 – 7 Mac 2010..
Anjuran : Persatuan Pengurusan Pendidikan College Of Arts And Sciences..

Wednesday, March 3, 2010

Program Khidmat Masyarakat di Kampung Labu Hilir









Pada hari Sabtu 27 haribulan yang lepas Kelab Pendidikan Islam USIM dan juga pelajar daripada FSU telah mengadakan satu program yang berbentuk khidmat masyarakat di perkampungan Kondok Labu Hilir.Alhamdulillah program tersebut berjaya dengan jayanya.Tahniah kepada Pengarah, dan AJK program..Sedikit lampiran di atas tentang perjalanan program tersebut...

Saturday, February 13, 2010

Hari Kekasih rosakkan akidah golongan muda


Agama tidak galak meniru amalan bukan dari ajaran Islam

SETIAP tahun pada tanggal 14 Februari, media massa akan mula mengiklankan sambutan Hari Valentine atau Hari Kekasih. Pelbagai acara dianjurkan manakala restoran, hotel, kedai bunga dan sebagainya akan mula mempromosi sambutan Hari Valentine di premis perniagaan mereka. Dari manakah asal usulnya sambutan perayaan ini? Jika dicari di internet, kita akan menemui versi cerita yang berbeza-beza dan tidak dapat diketahui kisah sahih.

Namun, secara jelasnya kita dapat melihat Hari Valentine bukan daripada ajaran Islam, sebaliknya ia membawa unsur yang merosakkan akidah dan moral umat Islam, khususnya golongan muda.

Hari Valentine adalah budaya dan perayaan yang dikairkan dengan bukan Islam. Bahkan dalam sebahagian tulisan, dinyatakan ia bidaah yang direka dalam agama Kristian. Dalam sumber lain pula dinyatakan ia berasal daripada kaum Roman kuno dan ditiru oleh pengikut Kristian.

Asasnya di sini, perayaan itu adalah milik bukan Islam, bahkan boleh jadi ia bidaah yang direka dalam ajaran Kristian, sedangkan meniru identiti Ahlul Kitab dilarang, inikan pula meniru bidaah dalam agama mereka.

Dalil mengenai hal ini sangat banyak, antaranya: Rasulullah SAW bersabda: "Siapa menyerupai sesuatu kaum, maka dia sebahagian daripada mereka." (Hadis riayat Abu Daud Ahmad dan lain-lain. Shaikh al-Albani mensahihkannya dalam Sahih Abi Daud)

Rasulullah SAW sangat tegas untuk berbeza daripada identiti orang kafir, hatta dalam bab keduniaan sekalipun.

Shaikh al-Islam al-Imam Ibn Taimiyyah Rahimahullah menyebut wujud kesepakatan (ijmak) mengenai haram meniru orang kafir dalam perayaan mereka.

Tujuan perayaan ini untuk menyuburkan rasa cinta termasuk dengan bukan Islam. Ini jelas bertentangan dengan Islam. Allah SWT berfirman maksudnya: "Kamu tidak akan mendapati kaum yang beriman pada Allah dan hari akhirat, saling berkasih-sayang dengan orang yang menentang Allah dan Rasu-Nya, sekalipun orang itu bapa, anak, saudara atau keluarga mereka" (Al-Mujadilah 58:22)

Kata Ibn Taimiyyah Rahimahullah: "Allah menyatakan kepada kita tiada orang beriman yang akan mengambil orang kafir sebagai teman rapat mereka. Sesiapa yang mengambil orang kafir sebagai teman rapat bukan orang yang beriman. Meniru mereka adalah satu daripada bentuk cinta, maka ia adalah terlarang." (Al-Iqtidha' 1/490)

Cinta dipromosi melalui Hari Valentine adalah kepada bukan mahram. Ia antara jalan yang mendekatkan kepada zina. Kita dapat lihat bagaimana pada 14 Februari, pasangan bukan mahram asyik berdua-duaan, keluar bersama, merayakan di restoran dan hotel.

Semua ini dilakukan atas alasan menzahirkan rasa cinta, sedangkan perlakuan itu hanya layak dilakukan suami atau isteri kepada pasangannya yang halal, bukan kepada mereka yang bukan mahram.

Allah SWT jelas menerangkan kepada kita agar menjauhi hal yang mendekatkan kepada zina. Firmannya: "Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan yang buruk." (Al Isra' 17: 32)

Berdasarkan hujah yang dikemukakan di atas, ada beberapa kewajipan yang perlu dimainkan umat Islam dalam isu ini iaitu:

l Seorang Muslim tidak boleh menyambutnya atau menyertai orang lain dalam sambutan berkenaan sama ada dengan menghadiri atau membantu mereka yang menyambutnya.

Al-Imam Az-Zahabi menyebutkan: 'Seandainya orang Kristian dan Yahudi mempunyai sesuatu perayaan yang dimiliki mereka, maka tidak boleh seorang Muslim menyertai mereka (di dalam sambutan itu), sebagaimana dia tidak menyertai mereka dalam agama atau arah kiblat solat." (Tasyabbuh al-Khasis bi Ahl al-Khamis)

l Seorang Muslim tidak boleh membantu sama ada umat Islam atau bukan Islam yang menyambutnya. Ini termasuklah menyediakan tempat sambutan, mengiklankan, menjual barangan yang berkaitan seperti kad ucapan, kek dan lain-lain. Ini kerana ia termasuk di dalam membantu mereka melakukan kemungkaran.

Firman Allah SWT: "Bertolong-tolonglah kamu dalam melakukan kebajikan dan takwa dan janganlah kamu bertolong-tolongan dalam perbuatan dosa dan permusuhan." (Al-Maidah 5: 2)

l Seorang Muslim pelu mengingatkan saudara seagama mengenai larangan menyambut Hari Valentine.Ibn Taimiyyah rahimahullah berkata: 'Sebagaimana kita tidak sepatutnya meniru mereka dalam sambutan perayaan, maka kita juga tidak sepatutnya membantu umat Islam yang lain menyambutnya, bahkan dia sepatutnya diperingatkan untuk tidak melakukannya." (Al-Iqtidha 2/519-520)

Merayakan Hari Valentine adalah pengagungan ke atas lagenda cinta yang dikaitkan dengan hari berkenaan. Sudah jelas kepada kita latar belakang sejarahnya, walau daripada versi mana sekalipun, ia berasal orang bukan Islam.

SUMBER : BERITA HARIAN
Sabtu, 13 Februari 2010
Oleh Mohd Masri Mohd Ramli


Thursday, February 11, 2010

Cuti Mid Sem...

Minggu depan merupakan cuti semester bagi mahasiswa mahasiswi IPTA khususnya..Cuti mid sem kali ni pula jatuh pada Tahun Baharu Cina, tiket-tiket bas pula sudah habis terjual terutama pantai timur & Utara.Nasib aku baik sempat juga membeli tiket untuk balik ke kampung halaman yang tercinta.Tapi tu pun kira lewat hari Ahad pulak tu, kemungkinan aku pulang ke kampung lebih kurang 6 hari camtu ja.Alhamdulillah la kira dapat juga aku menjenguk mak ayah dan adik beradik kat kampung.huhu tak sabar rasanya...pas ni tak tahula bila pulak dapat balik, mungkin cuti sem la kot..heeee..

Cuti - cuti jugak, assignment pun boleh tahan banyaknya di tambah pula dengan mid term lepas cuti ni.Hai tak beraya la nampaknya..Aik... beraya juga heee...Balik kampung kali ni banyakla kena bawa kitab bersama mudah-mudahan dapat siapkan kerja dekat rumah.Ni lah hakikat seorang pelajar, jangan mengeluh kuatkan tekad anda.Contohilah Ulama' & para ilmuan Islam, mereka tetap dengan usaha mereka untuk menambahkan ilmu dengan apa cara skalipun demi memartabatkan Islam dan menjadi seorang pendai'e bagi menyedarkan ummah yang semakin hari semakin alpa terhadap penciptanya.

Semoga cuti mid sem ni dapat dimanfaatkan dengan sebaik mungkin di samping tidak lupa tanggungjawab sebagai seorang student & seorang anak kepada kedua ibu bapa.
Selamat Bercuti Buat Sahabat-sahabat...


Wednesday, January 20, 2010

JOM MENGUNDI...

21 JANUARI 2010-HARI PEMILIHAN MPP SESI 2009 / 2010

SEMUA MAHASISWA-MAHASISWI USIM DIWAJIBKAN TURUN KE FAKULTI MASING-MASING UNTUK MENGUNDI.UNDI ANDA PENENTU KEPADA KEPIMPINAN MPP BAGI SESI 2009/2010..SAMA-SAMALAH KITA MENGUNDI ESOK HARI.

BERMULA JAM 9.00 A.M - 5.00 P.M...

BAWA BERSAMA KAD MATRIK..

SALAM TRANSFORMASI...

Saturday, January 16, 2010

CUTI - CUTI MALAYSIA...


Release tension dgn aksi-aksi tersendiri....hehheee...


Rehlah bersama sahabat-sahabat di Air terjun Sungai Gabai Hulu Langat...

Selama 2 jam jgk perjalanan kami termasuk sesat untuk ke sungai gabai nie...sampai ja di sana kena pula panjat tangga yang boleh tahan tingginya.Adala pulak yang pancit di situ.huhu...
Tapi kepenatan mendaki tangga tersebut menjadi kepuasan dan kenangan kepada kami.Masing2 menanti hidangan ayam bakar dengan penuh harapan..Lepas makan ja suma pakat-pakat terjun ke dalam air..fuh... sejuk tak terkata, macam kat kampung aku pulak rasanya.Segala tension2 dan penat semasa perjalanan di ganjari dengan kepuasan yg teramat sangat..
SUBHANALLAH indahnya Ciptaan Allah..

Cuti - cuti Malaysia...Rumah sewaku..

KATA HUKAMAK...

SAHABAT YANG MENUNJUKKAN KEBAIKAN KEPADA KAMU

ADALAH SAHABAT YANG BAIK

DAN SAHABAT YANG MENUNJUKKAN KESALAHAN KAMU

ADALAH SAHABAT YANG PALING BAIK....

Monday, January 11, 2010

SeMesteR BarU

Salam transformasi...Hampir 2 minggu kuliah dan tutorial berlalu..semua madah lecturer dah masuk..bermulalah jihad aku untuk semester ini..Agak berat juga madah sem ni di tambah pula dengan MUET..kalo x dapat band 3 ke atas alamatnya x gradela aku nanti.huhu...How to improve my english?maybe must be a lot exercises..kemugkinan aku akan berdaftar dengan sekolah kot2 la lebih ringan sikit berbanding di Universiti..

Sem ni 21 jam kredit agak banyak juga tapi alhamdulillah dah banyak subjek pendidikan untuk sem ni.lepas ni kenala fikir pasal ROS pula..Hai rupa-rupanya dah x lama aku kat universiti pas ni I.Allah jadi gurula..AMIN..mak ayah, Sahabat2, guru2 doakanlah daku...

Tahun baru azam pun I.Allah baru tapi apa pun aku kenala istiqamah sampai ke akhirnya.Aku mestilah perbaiki kelemahan2 sem lepas terutama kerja2 last minute..fuh..yg ni susah nak tinggal..Why? i dont know..As al nafsika...aku harap adalah perubahan aku sem ni..ingat amanat ayah & ibumu.. semester ni juga ada pelbagai berita sedih yg x dapat aku jangkakan..kami kehilangan kawan, beliau gugur di pertengahan jalan..Inilah yg dikatakan perjuangan.Ayuh sahabat-sahabatku kita bangkit dari lena yg panjang asahkan senjatamu agar dapat teruskan berjuang..hapuskan musuh-musuhmu iaitu nafsu jahatmu..Tingkatkan keimanan & ketakwaanmu, teruskan berjuang.I.Allah Allah sentiasa dengan orang2 beriman.Tak sanggup untuk melihat kawan-kawan yg x sempat sampai ke destinasi..AYuh maju ke hadapan...
Sekadar peringataN...dont be careless..wal asri....