Kata Aluan...

senyumlah...

senyumlah...

Tuesday, November 16, 2010

“…HAri RaYa KorBaN…”




Bismillahirrahmanirrahim…
Alunan Takbir serta tahmid yang berkumandang di stesen radio IKIM menambahkan lagi rasa kerinduan terhadap keluarga dan kampung halaman. Mana tidaknya kali ni aku beraya di perantauan iaitu di negeri Sembilan jauh beratus batu dari keluarga. Ini kerana perjuanganku dalam peperiksaan belum selesai lagi…I have two choice is going back to home or study at here..Memandangkan persiapan ku dalam final pun belum bermula, jadi aku memilih untuk tinggal di sini( USIM ) kononnya untuk fokus kepada study week yang berbaki beberapa hari ja lagi.Chaiyok study!!study!!!...heee..

Bersempena juga dengan “ Hari raya korban “ lantas aku memilih untuk berkorban masa dan tenaga demi untuk mencapai kejayaan dalam peperiksaan dan dalam kehidupan dunia mahupun akhirat. Walaupun bukanlah haiwan yang disembelih atau dikorbankan memadailah dengan pengorbanan masa mahupun tenaga bersesuaianlah dengan title Seorang “ pelajar ”. Sedutan dari Solusi Volume 25 : “ Realiti dalam hidup, kita mesti banyak berkorban. Jika tiada harta, kita bolehkan korbankan tenaga, masa dan mungkin perasaan sekalipun pahit.”

Keesokan hari sebahagian umat islam akan mengadakan korban tentulah sekali meriah dek kerja-kerja untuk menguruskan binatang korban tersebut. Bertambah seri lagilah dengan gelagat kenakalan kanak-kanak yang turut sama menyaksikannya..Teringat pula dek kemeriahan hari raya di kampung. Kemeriahan di kampung amat berbeda sekali dibandingkan di Bandar, suasana hari raya di kampung teramatlah meriah dek ziarah menziarahi oleh sanak saudara dan jiran tetangga. Budaya kunjung mengunjung masih lagi berterusan..Keriangan anak saudaraku terasa terngiang-ngiang di benakku oleh gelagat lokek serta tawa ria mereka..Rindu sangatla bila mana mengenangkan saat2 manis tersebut..Duit rayalah menjadi teriakan mereka…Adoii…boleh tahan juga demand anak buah..huhu…

Walaupun aku diperantauan namun masih ada lagi kawan2 seperjuanagan yang tidak dapat beraya bersama keluarga..so tidaklah berapa sunyi…Pada masa yang sama aku juga ada saudara mara yang tinggal di sekitar sini dan InsyaAllah aku akan berkunjung ke rumah mereka..Tidak lupa juga menziarahi lecturer yang berdekatan sini. Ayuh!!!..Hidupkan budaya kunjung mengunjung seperti mana disyariatkan Islam. Raya ni juga tak dapatla aku berkunjung ke rumah kawan2, guru dan sanak saudara di kampung seperti mana tahun lepas..Tapi tak mengapa selagi masih bernafas dan selagi mana merasai nikmat Allah kita masih berkesempatan untuk melaksanakannya. Hakikatnya kita lah mengurusnya..

Akhir kalamku sama-samalah kita mengambil iktibar daripada pengorbanan Nabi Ibrahim a.s ke atas anaknya Nabi Ismail a.s demi ketaatan kepada Allah. Salam eiduladha kepada umat islam di seluruh pelosok dunia, semoga pengorbanan kita di terima Allah dengan keikhlasan yang ditunjukkan. Salam perantauan dan selamat mengulangkaji kepada sahabat2 minni..Kali pertama merasai beraya diperantauan..huhu..

No comments:

Post a Comment