Kata Aluan...

senyumlah...

senyumlah...

Sunday, May 2, 2010

…..CEBISAN KENANGAN….




Selangkah awal ku menjejakkan kaki ke IPTA adala di UDM yang dahulunya terkenal dengan panggilan KUSZA..tapi bukan aku nak cerita pasal penubuhan Universiti, cuma nak berkongsi pengalaman suka dan dukaku sewaktu berada di sana.Dari Kedah hingga ke Terengganu, itulah kali pertama aku menjejak kaki ke Pantai Timur, nak pulak udm dekat ngan laut..Fuh.. terasa macam nak lepak ja kat pantai..Huhu..Secara ringkasnya, kat udm tu aku ambil jurusan Ijazah Sarjana Dakwah tapi sayangnya tak lama aku dekat sana sebab aku tukar kos kepada jurusan Pendidikan Islam.Sebelum itu aku ada beberapa orang sahabat yang sangat rapat, ke mana saja kami pergi mesti akan bersama walaupun ke kelas, jalan-jalan dan ke kafe..
Nama seperti Met, Fitri, Shai,Yan dan Fendi akan sentiasa terpahat diingatanku, kelas kami takkan ceria tanpa kelibat keempat-empat orang ini hatta pensyarah yang agak syadid sekalipun akan senyum juga dengan perwatakan kami..Aku belajar dekat sana x lama hanya sempat satu semester ja.. Shai dengan tittle Tahfiznya membuatkan kami bertambah seronok sebab selalu berkongsi ilmu tahfiz dan celoteh lucunya.Met pula akan sentiasa membuatkan kami tertawa besar di mana sahaja kami bersamanya selagi ada kelibatnya.Perwatakan yang peramah membuatkan semua kawan menyukainya walaupun tersembunyi juga sikap malunya.Ada saja cerita darinya..hehehe…Yan pula selalu mengusik si Met, di kelas atau di mana saja mereka berdua umpama anak dan bapa.Manakala sahabat sejatiku iaitu Fitri juga mempunyai perwatakan yang istimewa, walaupun nampak “slow” tapi dia antara yang terbaik dalam kalangan kami, selalu berkongsi masalah, open minded suka bercerita sal zaujah.hahaha.besala namapun lelaki kan.
Kala petang mesti kami akan bersama-sama bersukan atau pun paling tidak ambik angin kat kawasan-kawasan tepi pantai.Fendi pula selalu digelar “Gemuk”oleh kami tapi dia seorang yang penyayang.Jahatkan kami, sorry Fendi kalo masih marah.heeee..Aku pula macam besala perwatakan yang agak slow tapi agak aktif dalam aktiviti yang melibatkan riadah dan sebagainya.Sekadar suka-suka dan hilangkan tension kan.Ummu Salamah 222 bilikku yang senantiasa menjadi bilik tempat lepak sambil berbual-bual dan minum-minum.heee..Masa berbuka puasa situ jugakla port kami.Banyakla kenangan kat situ..Aktiviti luar kami ialah kami akan ke Kuala Terengganu bersama-sama, pakat-pakat mencari kepok lekor dan barang-barang seperti baju dan sebagainya.Kemudian kami akan singgah dekat gerai Air Buah gelas besar disamping Shai menjadi pemandu pelancong kami.Maklumlah orang Ganu kan, mestila cakna pasal kami.Aku sangat merindui saat-saat macam nie..Cakap pasal makan kami selalu pergi ke kedai mok nah, banyak lauk yang sedap kat situ tak lupa menu istimewa ku ikan bakarla.huhuu…Habis kelas disitulah destinasi kami..

Selama satu sem sebulan aku dekat Udm banyakla suka duka yang aku tak sempat nak coretkan kat sini.Bukan setakat empat orang itu saja rakan sekelasku tapi masih ada lagi yang lain seperti Khai, Ayie, Kak alia, Kak haiza, Kak mas, Aisyah,farhana dan ramai lagi.Kakak – kakak yang senang didekati dan sporting memudahkan kami bertanyakan tentang hal melibatkan pelajaran.Maklumlah first time kat IPT.Heee…Berbalik kepada pengajianku, Sebenarnya tak lama aku berada dalam kos Dakwah tersebut kerana bulan 9 ada pengambilan untuk pelajar-pelajar ISMP di beberapa buah universiti.Aku, Met, Yan, Shai dan beberapa kawan yang lain tidak melepaskan peluang untuk mencuba mohon.Tapi sebelum tu kami berempat dah sepakat untuk stay kat Udm sebagai pilihan pertama dan kedua Usim.Akhirnya kami berpisah tapi yang bestnya aku dapat kat USIM.Yang lain rezki dioarang kat udm juga.heeeee…Awalnya, aku dah tak jadi pergi sebab nak stay ngan kawan-kawan dalam kos dakwah.Memandangkan ramai yang dah tak ada, atas alasan keduaku untuk lari dari subjek Arab jadi aku berfikir semula.Aku mula pertimbangkan pasal minat..Atas nasihat kawan-kawan, pensyarah, guru, mak ayah dan seterusnya solat istikharah aku jadi lebih cenderung kepada minat tersebut.
Dalam masa yang sama, Met ada memperkenalkan aku dengan rakan sekolahnya yang sama kos denganku di Usim.Hal ini membuatkan aku senang untuk bertanyakan pasal keadaan kat sana, walaupun aku dah lewat sebulan tapi masih ada peluang.Banyak juga yang aku ketinggalan, nasib baikla ada yang sudi menghulurkan bantuan.Terima kasih atas segalanya.Bermulalah episod perjalananku di USIM. Agak berat juga nak tinggal kawan-kawan tapi mereka banyak bagi semangat kepadaku di samping biah kampus yang islamik membuatkan hatiku merasa berat untuk tinggalkan. Soal ukuwah kat sana pun memang baik. Sedihla juga.huhu..Tapi aku teringat akan kata-kata seorang ustaz, Sesungguhnya Allah maha mengetahui apa yang dia rencanakan.Jadi aku berpegang akan kata-kata tersebut sebagai nadi kekuatanku.Kepada kawan-kawanku selamat berpraktikal dan selamat menjadi graduan yang berjaya.Doakan aku dan kawan-kawan disini pula..sedikit coretan sebagai cebisan kenanganku…

2 comments:

  1. wahhh..sedih plak dengar coretan hg ni...xpe,,kitorang doakan kau bjaya dunia akhirat..ermm,c met krim slm..

    ReplyDelete
  2. ok bha..kamek pu rindu kamu semua...smoga persahabatan kita abadan abada..syukran ya akhi,,,

    ReplyDelete