Kata Aluan...

senyumlah...

Sunday, July 19, 2009

Kursus Kemahiran Insaniah Pendidik (KIP) di Pulau Pangkor...

Hari Pertama…

Kami bertolak pukul 9.20 pagi dari USIM menuju ke destinasi.Kami tiba di jeti lumut pada pukul 4.30 petang, dari situ kami menaiki feri untuk terus ke jeti pangkor dengan mengambil masa lebih kurang 10 minit.setibanya di jeti Pangkor kami menaiki bas mini menuju ke Pulau Pangkor dalam keadaan bersesak-sesak.fuhh…best macam naik roller coster plak disebabkan jalan kat situ banyak bengkang – bengkok.Perjalanan dari situ mengambil masa lebih kurang 15 minit.Rombongan kami disertai 4 orang guru pengiring dan 2 orang staff USR.

Dirikan khemah

Apabila kami sampai sahaja di situ fasilitator menyuruh pasang khemah di sekitar kawasan berhampiran laut.Kemudian kami di bawa oleh fasilitator ke laut untuk di ajar cara bagaimana untuk menyelamatkan mangsa lemas..hmm…lebih kepada pendedahan keselamatan semasa di laut camtu..Encik Zakaria mengajar kami cara bagaimana untuk berenang.tapi memang ok la sebab dibekalkan life jacket kalo tak pakai lemasla bagi siapa yang tak pandai berenang.heee…Fasilitator kedua kami iaitu Abang bai turut berkongsi pengalaman tentang Water confidence dan asas menyelamat.Waktu senja pun tiba dan kami solat berjemaah bersama-sama serta dihidangkan sedikit makanan rohani oleh Dr Azizi tentang Iman dan Taqwa Seorang guru.

LDK 1 (dinamika Kumpulan)

Keletihan petang tadi belum hilang, kami diagihkan kepada kumpulan masing-masing.Ustaz Shamsulhakim selaku ketua Fasilitator mengedalikan slot ice breaking, Teruk juga kami dikerjakan sebabnya setiap seseorang dikehendaki mengingat nama satu sama lain.fuhh…ramai pulak tu nak kena ingat.mana taknya seramai enam puluh orang lebih gitu tapi selepas tu kami dapat la juga ingat nama-nama peserta kursus tersebut.Nasib baik abang dan kakak-kakak DPLI sempoi ja, maklumlah banyak yang dah kahwin.Boleh kata separuhla juga.huhuuu…Slot tersebut habis dalam pukul 2.00 pagi dan tibala saat-saat yang dinantikan iaitu waktu tidur tapi aku,faizal,faris dan hadi kena berjaga untuk pastikan keselamatan para peserta.Selepas habis giliran kami berjaga khemah sebelah kami pula yang berjaga.Lebih kurang 40 minit kami tidur tiba-tiba kami terdengar jeritan daripada luar khemah,Taufan..taufan.., aku dan kawan cabut keluar untuk mencari tempat berteduh disebabkan hujan turun dengan lebatnya.Rupa-rupanya kami orang terakhir keluar dari khemah sementara kawan2 lain dah berada di tempat kami makan.heeee..teringat masa perkhemahan kadet bomba waktu form 6 dulu.macam tu la jadinya..Ini merupakan kali yang kedua bagi diriku..kami semua tidur dekat kerusi sementara menunggu hujan berhenti.Malangnya khemah budak-budak laki hampir terbang ditiup angin yang kuat.Habis basah baju dan bermandikan air hujan.huhu..hanya tuhan sahaja tahu waktu tu.sejuk tak terkata..Hujan mula reda setelah masuknya waktu subuh.

Hari kedua…

Seperti biasa kami akan solat subuh berjemaah dan sedikit tazkirah oleh abang Husni Zaim.Selesai sahaja solat subuh kami bergerak ke tempat lapang untuk aktiviti Malaysia cergas dan sarapan pagi..Pada pukul 8.00 pagi kami di ajar cara bagaimana untuk berkayak oleh En. Sulaiman selaku staf sukan Usim..Dia menceritakan tentang kayak tersebut.Banyak yang aku pelajari dari situ..Alhamdulillah..ilmu tu..Manakala kawan2 kami yang lain di ajar trekking oleh abang Bai.Rupa-rupanya bakat ku dalam berkayak ada, Cuma kita tak kenalpasti sebelum ni,huuiii..tak sabar nak berkayak keliling Pulau..Kami diajar untuk rafting dan sebagainya.Kami mula berkayak ketengah laut , jauhtu manakala kedalaman air laut tu pula mencecah 100 meter cuba bayangkan.fuhhh… Ada yang mabuk laut, biasalatu orang tak biasa mujurla aku tak..Kami berjaya mengelilingi Pulau Giam.Sampai ja kat pulau tu kami semua berehat sebentar sebelum balik ke tempat asal.Seronok terpancar di wajahku dan kawan2.Namun ada juga yang panik..heee

LDK 2(Oh! Guruku & Aku Seorang Guru..)

Aktiviti atau slot yang dikendalikan oleh ustaz shamsul lebih kepada tanggungjawab seorang guru dan bagaimana menjadi seorang guru..Banyak yang aku pelajari daripada slot tersebut..Boleh katakan aktiviti yang kami lakukan berkaitan tentang kerjaya seorang guru serta cabarannya.Kami didedahkan dengan pelbagai kemahiran dan strategi menjadi seorang guru yang berguna kepada murid2 kelak.Sebelum tidur macam biasa Fc akan berkumpul untuk slot refleksi iaitu apa yang kamu dapat atau pelajari hari ni..Seramai 10 orang akan menjadi sukarela untuk berkongsi pengalaman..haaaa..aku pun mencelah jugak untuk berkongsi..Malam itu juga kami tidur pukul 2.00 pagi macam biasa ada giliran untuk berjaga, maklum sajala tempat tu ada babi hutan dan kera yang turut melompat sana-sini..Tapi keesokan harilah yang paling aku tak sabar..Kenapa? Ya la aktiviti snorkling.heee..boleh bagi makan ikan lagi tu.Memang bestla oooo….

Hari Ketiga

Kami melaksanakan tuntutan islam dengan solat subuh berjemaah yang mana amat sukar untuk dilaksanakan di rumah..Tapi Alhamdulillah program ni memudahkan kami untuk bangun berjemaah..heeee…kuliah subuh disampaikan oleh saudara Afiq Zahari budak Dpli junior..Selesai sahaja tazkirah subuh seperti biasa kami akan terlibat denganSukaneka.Acara yang diadakan itu amat menarik dengan kumpulan kami menjadi juara 2 kali.heee..nak jugak haaa..Kemudian kami mengikuti aktiviti kembara ke hutan simpan.Di situ kami diberi soalan untuk dijawab berdasarkan apa yang kami temui semasa dalam perjalanan.Kumpulan kami ditugaskan berjumpa dengan penduduk di situ sambil borak-borak tentang kaum apa yang tinggal kat situ dan adat istiadat yang diamalkan..seronok bersembang dengan mak cik – mak cik di situ, tiba-tiba wisel berbunyi tanda untuk meneruskan perjalanan ke kem kami.Semasa dalam perjalanan kami mengusik-ngusik kawan2 bagi menghilangkan boring dan keletihan.heeeee…boleh tahan zizai pandai ka mengusik..x caya cubala..syok habis…Sampai saja di kem fasilitator membuat sedikit refleksi..huuu..refleksi lagi..Saat yang dinantikan pun tiba iaitu waktu makan tengahari.Perut pun dah berbunyi, apa lagi cepat2 la p makan..heee..

Snorkling…

Sekarang tibala saat-saat yang paling dinantikan iaitu aktiviti laut snorkling.Wajah yang ceria terpancar di muka masing-masing.Disana kami dibekalkan dengan peralatan untuk snorkling dan sedikit roti untuk diberi makan kepada ikan.SubhanAllah sungguh indah ciptaan Allah, ikan-ikan ada yang berwarna hitam,kuning dan berwana seperti pelangi.Bila nampak ja roti terus datang ke arah kami sambil berebut-rebut untuk makan.Rasa macam tak percaya tapi itulah hakikatnya.Best ooooo..Inilah aktiviti yang kami suka sehinggakan ada yang tak nak balik.Tak kurang ja dugong yang berada di atas batu.heee..faham2 ja la..tapi aku tak ambik kesempatan..

LDK 3 (Aduhai ! Obor bangsa)

Sedar tak sedar kami berada di LDK yang terakhir, di sini kami semua akur tentang cabaran seorang guru apabila berada di sekolah nanti.Kelihatan semuanya bersemangat untuk meneruskan kerjaya sebagai seorang Guru..Jangan semangat sahaja tanpa berbuat sesuatu.INGAT “ orang yang Berjaya bukan hanya pandai berkata-kata tetapi kotakan apa yang di katakan” Selepas makan malam dan solat maghrib tibala masa untuk persembahan.Time ni macam-macam gelagat ustaz & ustazah pamerkan.Yang bestnya bahasa loghat pun keluar terutama Kedah & Kelantan.Tak tahan dengan gelagat yang dipamerkan tersebut.Kumpulan kami tak terlepas dari melakukan persembahan.Kami melakonkan watak seorang Doktor yang mengimbau waktu persekolahan dahulu.Nakal habisss..Keesokan hari adalah hari terakhir kami di sini terasa macam semalam baru tiba.Mana taknya berbagai kenagan manis yang kami dapat & tak kurang juga dengan kenangan pahit..hmmmm…Aku rasa program ni telah merubah diriku dengan menjadi lebih yakin dalam melakukan sesuatu.Aku harap apa yang aku dapat boleh diaplikasi sewaktu aku belajar dan digunakan semasa aku menjadi Guru nanti.InsyaAllah….heee..see u again..