senyumlah...

senyumlah...

Saturday, June 27, 2009

Kisah si Penggali Kubur...

Seorang penggali kubur bertanya kepada gurunya tentang mayat yang telah di galinya, terdapat pelbagai mayat yang berbeza rupa.Pada waktu siangnya rupanya baik tetapi lain pula pada malamnya..Bertanya penggali kubur tersebut kepada gurunya..Lalu gurunya pun menjawab akan soalan-soalan tersebut…

Pertamanya mayat yang di gali tersebut pada waktu siangnya menghadap kiblat tetapi lain pula pada waktu malamnya berpaling daripada arah kiblat.

Gurunya menjawab : Itulah orang-orang yang melakukan syirik terhadap Allah S.W.T dengan menyekutukan Allah dengan sesuatu..

kedua pada waktu siangnya rupanya baik tapi pada waktunya malam berubah menjadi rupa khinzir.Gurunya menjawab : Itulah orang-orang yang meremeh-remehkan solat 5 waktu.

Ketiga pada waktu siangnya rupanya baik tetapi pada waktu malamnya perutnya terurai.Inilah golongan-golongan yang makan harta dari sumber yang haram kata gurunya.

Keempat siangnya rupanya masih elok tetapi pada waktu malamnya berubah menjadi batu hitam.Inilah golongan-golongan yang menderhakai kedua ibu bapanya.

Kelima , pada waktu siangnya rupa tubuh badannya elok tetapi lain pula pada waktu malamnya iaitu kuku menjadi panjang dan melilit atau membalut seluruh badannya.Gurunya berkata inilah golongan-golongan yang memutuskan silaturrahim sesama manusia atau mukmin.

Keenam , siangnya rupanya baik tetapi setelah di gali didapati liang lahadnya dipenuhi dengan air yang berwarna hitam.Berkata gurunya inilah golongan yang memakan riba di dunia dahulu.

Ketujuh , apabila di gali kuburnya didapati rupa mayat tersebut elok bagaikan orang yang masih hidup sambil tersenyum kepada si penggali itu.Gurunya menjawab yang terakhir inilah golongan orang yang belajar ilmu dan mengamalkan dengan ilmunya serta menyebarkan kepada orang lain..

From : Tazkirah Ustaz di Masjid Nilai...

No comments:

Post a Comment