senyumlah...

senyumlah...

Saturday, June 27, 2009

Harapan Ayah Dan Ibu

Beruntung jika sesiapa masih mempunyai ayah dan ibu...itulah luahan seorang sahabat kpd aku..kau tahu tak zizai betapa susahnya aku menangggung derita ini bersama dengan adik2 aku."Hanya Tuhan sahaja yang tahu", Farid mengimbas semula kehidupan sebelum pemergian kedua ibu bapanya.Mereka dijaga oleh seorang nenek yang agak uzur dan x mampu untuk membanting tulang 4 kerat mencari rezeki bagi menyara kehidupan mereka tiga beradik..Sahabatku ini merupakan anak sulung dalam keluarganya.


Beliau masih menuntut di sebuah sekolah yang berhampiran rumahn manakala adik-adiknya masih di bangku sekolah lagi.Ayah dan ibu mereka telah lama meninggalkan mereka sekeluarga, mujurlah mereka dapat menumpang kasih dengan nenek.Neneknya pula bekerja sebagai penoreh getah di kampung.Hasil peninggalan sedikit harta dan sebidang tanah daripada ibu bapanyalah dapatlah mengurangkan sedikit bebanan nenek.Di sinilah mereka menetap.

Sebelum ibu dan ayah pulang ke Rahmatullah, kedua-duanya berpesan kpd farid, along jagalah adik-adikmu dengan baik, jadilah anak yang soleh, belajarlah rajin-rajin dan bantulah nenek kamu nanti. Itulah pesanan terakhir ibu dan ayahnya.Bisikkan tersebut masih lagi melekat di telinganya.Hari demi hari dia akan ingat pesanan tersebut dan menjadi semangat baru untuk beliau menjalani kehidupan serta mengotakan apa yang diharapkan kedua ibu bapanya.

Ketika beliau berada di bangku sekolah, Farid menjadi pelajar yang cemerlang tiap-tiap tahun.Neneknya adalah orang yang pertama bangga akan kejayaan tersebut selain guru-gurunya.Dalam hati kecil " farid "kalaulah masih ada ibu dan ayahnya mesti mereka akan bangga dengan kejayaan tersebut.Farid nekad untuk menjejak kaki ke Menara gading yang selalu menjadi impian beliau.Tapi...tapi macam mana nanti dengan adik-adik dan nenek aku nanti.Aku mungkin jauh daripada mereka, Kalo ada cuti pun mungkin pertengahan tahun ja.Camna nak jenguk mereka nanti.Farid terfikir sejenak kalaulah aku x masuk IPT lagi la susah nanti , x kan la aku nak bekerja sebagai penoreh atau petani.Tanah yang Ayah aku tinggal pun x la seluas mana, aku rasa baik aku belajar dulu sekurang-kurangnya ringanla bebanan nenek aku nanti.dah la adik-adik pun nenek aku biayai..ok mulai hari dan saat ini aku akan tunaikan segala cita-cita dan harapan ibu ayahku.

Farid terus menceritakan detik-detik kesusahan beliau..Kelihatan raut wajahnya terpancar kesedihan yang x boleh diselindung lagi.Aku pun memainkan peranan sebagai seorang sahabat," sabarlah farid , anggaplah kesusahan itu sebagai ujian , setiap orang mesti lalui saat kesukaran sebelum mencapai kejayaan..bak kata pepatah "Berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian, bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian".Aku kagum dengan kau Farid.Untung aku dapat sahabat seperti kau.Terima kasih zizai mungkin betul apa yang awak cakapkan tu.InsyaAllah aku akan teruskan perjuangan ni.

Mulai daripada hari itu jugalah dia berubah sedikit demi sedikit untuk menjadi orang yang berjaya samada di dunia ataupun akhirat.Dia tetap berazam untuk membantu sesiapa sahaja yang dalam kesusahan.Guru-guru di sekolah amat menyukai kesungguhan dan akhlak yg di tonjolkan farid semasa belajar.Hah..inilah orang-orang yg di sayangi Allah, masyarakat dan Negara."Bisik hati kecilku".Akhirnya peperiksaan SPM pun tiba, aku dan Farid seakan- akan tidak sabar lagi untuk mengambilnya.Kami sudah bersedia cikgu..Insyaallah kami akan buat yg terbaik serta mengharumkan nama sekolah.

Fuh.., tinggi betul harapan kami, maklumlah semuanya sudah kami ulangkaji.hmmmm...Cikgu tersebut tersenyum lebar seperti membenarkan kata-kata kami itu.Ingat sebelum masuk dewan peperiksaan bacalah doa beramai-ramai agar dipermudahkan untuk menjawab soalan-soalan tersebut.Baik cikgu kami akan turuti segala nasihat cikgu itu...Selama 3 minggu berselang seli kami mengambil peperiksaan dan kini tibalah masanya untuk kertas yg terakhir..Alhamdulillah dapat juga aku habiskan exam zizai..Farid bersyukur dengan apa yg dia dah buat.Cuma sekarang farid kita bertawakallah kepada Allah dengan sebanyak-banyaknya..Betul tu Zizai.

Sekarang adalah waktu untuk kita mencari duit bagi persediaan untuk masuk ke Universiti kata farid terhadap Zizai.Ye betul tu, apa rancangan kamu selepas ni..aku ingat nak cari pekerjaan laa, Awak pula farid aku pun rasa macam tu.Lagi pun aku boleh bantu nenek aku di kebun.Oooo..elok sangatlah tu farid..Aku pun nak tolong mak dan ayah aku kat kedai tu.Keputusan SPM kan lambat lagi, kemungkinan dalam 3 bulan macam tulah.Baik kita bantu keluarga kan.Jomm....

Setelah sekian lama bekerja, akhirnya tibalah saat yg amat ditunggu-tunggukan iaitu keputusan peperiksaan SPM.Sebelum tu Farid mendapat panggilan telefon daripada pihak sekolah supaya datang awal untuk mengambil keputusannya.Manakala aku pun turut menerima panggilan telefon daripada pihak sekolah.kami pergi dengan keluarga masing-masing.Sampai ja di pintu sekolah guru-guru yg berada di situ terus menuju kepada kami dan mengucapkan tahniah.Terpaku sebentar dibuatnya, selepas tu baru la kami faham kerana kami telah menjadi pelajar cemerlang di sekolah tersebut.Lantas kedua-duanya terus memeluk keluarga masing-masing.Farid menitis air matanya lalu membasahi di bahu neneknya.Nek inilah yg dapat saya bantu nenek setelah ketiadaan ayah dan ibu..Mesti ayah dan ibu gembirakan nek dengan farid.Farid bercakap dalam keadaan terusap-usap bunyinya..Tahniah cu, kamu dah jadi anak yg berjaya sekarang.Kami meraikan kejayaan bersama sambil memegang slip peperiksaan tersebut.Kami mendapat ucapan tahniah daripada guru-guru terutamanya serta rakan-rakan.

Aku mendapat tawaran daripada matriks manakala farid pula ada mendapat tawaran dari luar negeri.Di sinilah kami berpisah tetapi masih berhubung antara satu sama lain.Kini kami mengejar impian masing-masing walaupun sudah tidak sepengajian macam dahulunya.Sebelum bertolak ke luar negeri farid terlebih dahulu melawat kubur ibu dan ayahnya.Walaubagaimana pun farid rasa berat hati untuk meninggalkan adik-adik dan neneknya.

Namun begitu ayah dan ibuku akan menjenguk mereka sekeluarga.Farid pun mengangguk-anggukkan kepala tanda setuju.Farid melanjutkan pengajiannya di dalam bidang kedoktoran manakala aku pula di dalam bidang perakaunan..Akhirnya impian dan harapan ayah serta ibu kami menjadi kenyataan.Jadi hargailah pengorbanan ibu dan ayah kamu walaupun hinanya mereka di pandang masyarakat kerana faktor kemiskinan.Ingatlah bahawa kesusahan lah yg akan membawa kepada kejayaan suatu hari nanti..Wasalam..

No comments:

Post a Comment