senyumlah...

senyumlah...

Tuesday, September 29, 2009

Hari Raya ku….

Baru sahaja Ramadhan pergi meninggalkan kita.Syawal pula muncul tiba dengan penuh kemuliaan.Beruntunglah bagi sesiapa dapat melakukan ibadah di dalam bulan ramadhan ini.Allah menjanjikan satu malam (lailatul qadar) yang tak di ketahui bilakah masa penurunannya.SubhanAllah betapa besarnya nikmat kurniaan ilahi.Apakah kita tergolong dalam golongan ini ? InsyaAllah mudah-mudahan kita salah seorang daripadanya.Kita juga harus ingat bahawa ibadah bukan dilakukan bermusim, sebab itulah kita diwajibkan beribadah setiap masa tanpa mengikut bulan dan waktu.Allah akan menilai setiap amalan yg kita lakukan tanpa dibataskan musimnya.

Seperti biasa raya dirumah aku senantiasa ceria dengan riuh rendah anak-anak sedara, jiran tetangga , adik-beradik dan rakan-rakan lama.Daripada raya pertama sehinggalah raya keempat masih ada lagi adik beradik datang mengunjung.Penat sungguh rasanya tapi inilah yang dikatakan amalan ziarah menziarahi yg masih diamalkan oleh sesetengah masyarakat khususnya di kampung-kampung.Masa camnilah nak jumpa kawan-kawan.Kesempatan yg ada juga aku gunakan untuk beraya di rumah guru-guruku yg mana banyak menaburkan bakti semasa dibangku sekolah.Aku harap amalan begini diteruskan oleh generasi sekarang agak tak tenggelam dek zaman.Maklumlah aku pun akan melaluinya Dua tahun lagi..I.Allah..

Suasana hari raya bertambah meriah sekiranya semua keluarga berkumpul, gelak ketawa akan riuh kedengaran tanda lama tidak berjumpa ditambah pula dengan gelagat anak-anak.Aku turut merasainya dengan ziarah-menziarahi rakan taulan dan sanak saudara.Cuti seminggu aku aplikasikan dengan sebaik yg mungkin.heee..tapi assignment pula menanti untuk disiapkan.. Inilah kewajipan sebagai seorang pelajar IPT, kerja mesti dibereskan juga. Banyak lagi rasanya hendak dikongsi tapi cukupla sekadar ini dulu.Selamat hari raya Aidilfitri maaf zahir batin buat rakan-rakan terutama yang berada di perantauan..

No comments:

Post a Comment